WONG JAWA ENGGONE SEMU
Manut kapustakan Jawa, jare wong Jawa iku enggoning
semu. Tegese enggone semu : gampang ngertine marang pasemoning liyan,
sanadyan ta ora dikandhani utawa dipituturi apa kang lagi dikandhut ing atine (karepe) liyan, wis bisa ngerteni. Bisa krasa.
Upamane, nalika kita mara
dhayoh marang tepungan kita, tanpa kabar luwih dhisik. Nalika kita teka
ing omahe kono, wong kang duwe omah nuju dandan apik. Iku, kita kudu
wis mangerteni yen kang duwe omah mau arep lunga, embuh menyang endi.
Yen mangkono si dhayoh banjur kudu duwe rasa pangrasa dhewe, yen ora
kena ngganggu kamardikane sing duwe omah mau. Yaiku kita kudu kaniyatan
kita maradhayoh utawa sanajan lungguh, iya mung saperlune bae. Kaya
mangkono tuladhane wong ngerti ing semu.
Weruh wong ulate padhang , bisa ngerti yen wongmau nuju nemahi kabungahan. Kepethuk wong lagi suntrut, ngerti yen lagi nandhang susah, dadi iya aja diajak sesembranan.
Apa pangalembana “Jawa enggone semu” iku nganti saiki tumindak kanthi becik?
Terus
terang bae, yen kita wani mawas dhiri, saiki ora angger wong kena
diparabi mengkono mau. Tandha yektine, ing masyarakat saiki ora
kurang-kurang pangresulane wong-wong kang bekah-bekuh dene ketanggor
wong kang ora weruh ing panarima, kang mblubud, kang ngapusi, kang rai gedheg, kang slura-sluru, lan sapanunggalane.
Sawijining ibu mentas bae menehi pitulungan derma marang nom-noman
kang jare perlu banget kanggo kabutuhaning uripe. Bareng wis
dipitulungi, ndadak nom-noman mau ora nganggo kandha “terima kasih” ora
barang.
Pengalaman nalika lelungan menyang Jakarta
numpak sepur, ana sawijining setasiun ana penumpang anyar, yaiku wong
wadon kang nggendhong anake isih bayi ora oleh papan lungguh , marga
nalika samono penumpange pancen kebak banget. Hawane panas, si bayi mau
nangis, marga saka kepepet lan saka suk-sukan.
Ing
sandhinge ibu kang nggendhong bayi mau, ana priya papat kang lungguh
ing bangku. Saka pangirane mengko rak salah siji saka wong papat mau
bakal gelem menehi papan lungguh marang wanita mau, supaya anake ora
rewel, tur iya pantes banget ngiras ngajeni wanita. Nanging kabeh priya
mau mung kandheg mangerti thok bae, ora tumindak tetulung.
Ing
wulang tata-krama kang becik, sabisa-bisa kita nulung marang wong kang
kasusahan, kang ringkih lan kang mbutuhake pitulungan. Nanging prakteke
ing saiki : arang kang tinemu kang mangkono mau.
Mula
saka iku, yen pancen kita nyata kita enggone semu, becike semune wong
liya mau ora mung dingerteni bae, nanging ditanggapi, murih bisa laras
karo lakuning kasusilan. Gek apa perlune kita ngerti marang semu,
nanging ora nuduhake kawigaten kita? Apa paedahe ngerti marang rasaning
atine liyan, nanging mung meneng lan nonton bae, ora aweh pitulungan,
apese nuduhake perhatian?
Padha miwitana
nindakake apa kang kacetha becik, lan kang laras marang tata krama kita.
Supaya sebutan “Wong Jawa enggone semu” mau ora mung kandheg ana ing
tetembungan bae, ora mung kandheg ana ing umpak-umpakan bae, nanging
tumindak, ana ing praktek, maedahi marang bebrayan.
Kajaba iku iya banjur bisa ngangkat drajading kasusilaning bangsa.
Dipethik saka : Tata Krama, Imam Supardi, 1953.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar